hARi InI

Free Blog Content

Mai La Kita Sembang2






Stok Arnab Untuk Dijual
Buat masa ni blom ada stok untuk dijualbeli. tunggu kalo ada usha kat sini jer...

Kenapa TUPPERWARE?
-bermutu
-tahan lama
-bebas toksik
-selamat

Dapatkan barangan bermutu dari jenama TUPPERWARE dari kami, 019-2243423
Digital Printing / fast print / offset print Photocopy/Graphic design/Web Design/Powerpoint Presentation/Computer hardware/ software/Office Equipment/Computer consumables/Type setting / printing,Laminate / binding / print / scan / fax Banner / bunting / streamers/Premium Gifts/Business card/ rubberstamp/Wedding card.

www.redonetech.wordpress.com

IKLAN LAIN
Produk makanan kesihatan dan Kecantikan.

www.primaalliance.blogspot.com

Susu Kambing Plus Collagen. Minuman untuk kesihatan dan kecantikan.Produk Bermutu dan Halal edaran Prima Alliance Network

artikel ilmu per"arnab"an
Monday, March 9, 2009
dipetik dari artikel dalam http://lazzybunny.wordpress.com/

Sebelum anda membuat keputusan untuk memelihara arnab. Pastikan anda mendapatkan arnab daripada pembiak baka atau Breeder yang yang beretika. Dan sekiranya boleh, hindari dari membeli daripada kedai haiwan atau “pet shop” dan juga pembiak baka yang tidak beretika.

Beberapa “red flags” anda perlu tahu dan elakkan sebelum memilih pembiak baka. Ini adalah perlu supaya tidak ada masalah yang akan dihadapi oleh anda dan haiwan kesayangan anda. ”Read Flag” adalah amaran terhadap pembiak baka atau breeder yang tidak bertangungjawab, tidak beretika dan mempunyai reputasi yang teruk.

Berikut adalah “Red Flags” yang anda perlu tahu; dan ini adalah bagi tujuan show atau pun pet.. bukan bagi arnab pedaging

  • mempunyai kuantiti arnab terlalu yang banyak

Dalam menjaga kualiti baka yang dibiak seorang breeder yang beretika tidak akan mempunyai kuantiti haiwan lebih daripada kemampuanya untuk dijaga. Ini adalah kerana apabila berada diluar kemampuan, haiwan haiwan tersebut akan terabai dan tidak mendapat penjagaan yang rapi.

  • sentiasa mempunyai stok dan stok berterusan

Seorang breeder yang baik tidak mempunyai anak arnab pada setiap masa. Ini adalah kerana, memelihara anak arnab memerlukan banyak perhatian dan berjadual. Breeder yang tidak beretika akan sentiasa memastikan arnab dalam peliharaannya melahirkan anak tanpa henti. Arnab bukanlah seperti kilang pengeluaran beras dan gula yang sentiasa mempunyai stok. Membreed sesuka hati dan tidak meningkatkan kualiti tetapi kuantiti. Pembiak baka atau breeder yang beretika, biasa hanya melakuan biak baka bagi peningkatan kualiti. Untuk itu breeder yang baik hanya membiak baka daripada kualiti yang terbaik sahaja. Adakalanya hasilnya tidak begitu memuaskan atau menepati ciri ciri yang dikehendakinya. Tetapi arnab masih mempunyai kualiti yang baik di pasaran bagi tujuan haiwan peliharaan

  • Membiak baka bagi tujuan memenuhi permintaan orang ramai dan juga keutungan semata mata

Pembiak baka yang baik mempunyai pendirian yang kuat pengenai “Breeding” dan mempunyai panduan dan tujuan . Mereka melakukannya bukan bagi memenuhi kehendak pasaran atau pencari keuntungan. Mereka memahami bahawa menghasilkan lebih arnab yang tidak berkualiti hanya menambah kos bagi pengeluaran. Pembiak baka yang tidak beretika bagaimana pun akak terus membiak kan arnab mereka bagi tujuan memenuhi permintaan, mereka tidak memikirkan kualiti arnab dan mungkin akan menghasilkal arnab yang tidak berkualiti dan hanya mengharapkan pulangan wang semata-mata.

  • Mengunakan arnab yang masih belum matang untuk tujuan Breeding.

Breeder yang baik akan mengambil kira tentang kesihatan setiap arnab. Mereka akan menunggu sehingga arnab mencalap umur matang sebelum mengunakan arnab tersebut bagi tujuan Breeding. Breeder yang membreed arnab mereka pada umur seawal 4 bulan bukanlah breeder yang baik.

  • Menjual arnab berumur kurang dari 8 minggu atau 6 minggu sekurang kurangnya

Ini adalah faktor yang amat serius perlu diambil kira. Breeder yang hanya ingin mencapai keuntungan akak segera menjual arnab arnab yang masih kecil. Yang masih memerlukan susu ibunya. Breeder yang baik hanya akan melepaskan arnab mereka kepada pembeli hanya setelah arnab berumur 8 minggu.

  • Menjual atau membiak baka arnab yang bermasalah

Breeder yang baik, tidak akan membiak kan baka arnab yang mempunyai masalah kesihatan atau gene. Ini kerana masalah ini akan terus diwarisi. Pembiak baka yang baik juga akan memaklumkan kepada pembeli mengenai masalah sekiranya ada kepada pembeli. Breeder yang tidak beretika pula akan segera menjual arnab yang bermasalah, tanpa memaklumkan masalah tersebut kepada pemilik baru. Ini adalah satu cara mudah bagi megurangkan bilangan arnab dalam simpananya dan juga mendapat wang mudah.

  • Breeder yang tidak mempunyai baka yang baik

Breeder yang baik menghabiskan masa, tenaga dan wang bagi mendapatkan baka yang terbaik. Ini alah kerana mereka bertanggungjawab bagi meningkatkan kualiti arnab yang bakal di biak baka kelak. Sekiranya mereka tidak mengunakan baka yang terbaik, maka akan terhasilah lebih banyak arnab yang di sub standartkan.

  • Breeder yang melebel arnab hanya kerana permintaan yang tinggi.

Breeder yang baik tidak melebel dan meletakan harga yang tinggi hanya kerana permintaan yang tinggi dari segi warna atau usia arnab. Apa yang penting adalah kualiti.

  • Breeder hanya menunjukan nama dan warna arnab didalam pedigree atau cert dan tidak memberi lebih maklumat megenai arnab yang dijual

Pedigree bertujuan memberi maklumat kepada orang ramai dan juga rekod bagi breeder. Walaubagaimana pun pedigree tidak lebih daripada sekeping kertas jika hanya tertulis nama dan warna arnab. Pedigree yang baik mestilah mempunya maklumat sehingga sekurang kurang 3 generasi atau lebih. Lebih baik lagi sekiranya tercatat tarikh lahir, tarikh kematian, Sebab kematian, dan juga maklumat kesihatan dan perubatan arnab tersebut. Dan breeder juga bertangungjawab menyatakan perkara perkara penting yang tidak tercatat diatas pedigree.

  • breeder yang kurang atau tidak mengambil berat tentang penjagaan.

Seorang breeder yang baik menhabiskan banyak masa dan juga wang ringgit hanya untuk menjaga arnab mereka. Tidak mengapa sekiranya breeder berjimat dengan membeli barang keperluan arnab secara borong atau pukal, atau membeli sangkar yang telah digunakan.Tetapi tidak bagus untuk breeder untuk terus tidak membeli atau memperbaiki apa yang ada kurang untuk arnab mereka.

  • Breeder tidak mempunyai veterinar sebagai perujuk sekiranya arnab mendapat masalah kesihatan.

  • Breeder yang menjual arnab mereka ke Kedai haiwan, Di ekspo atau menjadi makanan reptile

Breeder yang baik tidak akan menjual arnab mereka kepada kedai haiwan, menjual di ekspo ekspo haiwan dan sebagai makanan kepada reptile. Berbuatan tersebut adalah tidak beretika dan hanya ingin melepaskan tanggungjawab kepada arnab tersebut.

  • Breeder yang tidak mahu mengambil semula arnab yang telah dijual.

Breeder yang baik bertangungjawab dengan arnab yang dibiaknya, dari lahir hingga matinya arnab tersebut. Semua breeder yang baik akan menerima semula arnab yang dijual sekiranya dikembalikan oleh pembeli.

  • Breeder yang tidak mempunyai policy atau agreement

Breeder yang baik akan mempunyai policy dan syarat syarat tertentu yang perlu pembeli dan breeder persetujui. Adalah lebih baik sekiranya persetujuan itu disertakan dengan dokumen.

  • Breeder yang tidak membiak baka hanya satu jenis spesis haiwan
posted by MYkampage @ 8:12 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
'Create
Aku Ler Nih

Name: MYkampage
Home: Sungai Petani, Kuala Ketil, Kedah, Malaysia
About Me: Sedang belajar menternak arnab....
See my complete profile
Cerita yang baru
Arkib Blog
GeNg ArNaB
Template by

Blogger Templates

BLOGGER

Tetamu
widgeo.net